Par linsēklām

Katra mazā linsēkla ir apbrīnojami bagātīga veselīgu uzturvielu krātuve. Tā satur olbaltumvielas, ogļhidrātus, neaizvietojamās taukskābes OMEGA 3 un OMEGA 6, šķīstošās un nešķīstošās šķiedrvielas, aminoskābes, lignānus, minerālvielas, vitamīnus, fenolskābes, flavonoīdus un antioksidantus. Linsēklas ieteicams iekļaut uzturā maltā formā, jo tikai tādejādi organisms spēj uzņemt visas to sastāvā esošās vērtīgās uzturvielas. Vispareizāk būtu linsēklas samalt tieši pirms to lietošanas, lai to sastāvā esošās vielas pēc iespējas īsāku laiku saskartos ar skābekli un gaismu. 

 

100 g linsēklu satur: Vidējie rādītāji*
Olbaltumvielas 18 g
Ogļhidrāti 29 g
Tauki, t.sk.: 42 g
Piesātinātās taukskābes 4 g
Mononepiesātinātās taukskābes, t.sk.: 6 g
          Omega 9 (Oleīnskābe)      6 g
Polinepiesātinātās taukskābes, t.sk.: 20 g
         Omega 3 (α-linolēnskābe)  15 g
         Omega 6 (Linolskābe)         5 g
Šķiedrvielas 27 g
Lignāni 0,5 – 1,5 g
Minerālvielas  
          Kalcijs        255 mg (32%)**
          Dzelzs      5,73 mg (41%)**
         Magnijs 392 mg (105%)**
         Fosfors 642 mg (92%)**
          Kālijs (K)  813 mg (41%)**
          Cinks (Zn)      5 mg (50%)**
Vitamīni  
          Tiamīns (Vitamīns B1)      1,644 mg (150%)**
         Riboflavīns (Vitamīns B2) 0.161 mg (12%)**
         Niacīns (Vitamīns B3) 3,08 mg (19%)**
         Pantotēnskābe (Vitamīns B5) 0,985 mg (16%)**
         Vitamīns B6 0,473 mg (34%)**
Enerģētiskā vērtība:      2,234 kJ /534 kcal


* Informācijas avoti: Latvijā veikto linsēklu analīžu rezultātu vidējo rādītāju apkopojums un www.wikipedia.com 
** Procents no ieteicamās diennakts devas 

Linsēklu labvēlīgā ietekme uz cilvēka veselību ir pierādīta vairākos pētījumos. Galvenie pozitīvie linsēklas efekti uz cilvēka veselību ir attiecināmi uz linsēklu sastāvā esošajām šķiedrvielām un neaizvietojamajām taukskābēm Omega 3 un Omega 6. Taču pēdējos gados sevišķu zinātnieku ievērību izsaukusi linsēklu apvalka sastāvdaļa – lignāni. Padziļināti tiek pētīta lignānu loma vēža, osteoporozes, sirds un asinsvadu saslimšanu profilaksē un to simptomu mazināšanā. Linsēklas ir visbagātākais lignānu avots dabā starp citiem lignānus saturošajiem pārtikas produktiem (skat. sekojošo tabulu). 


Lignānu avots Lignānu saturs* (µg uz 100 g) Lignānu avots Lignānu saturs*
(µg uz 100 g)
Veselas linsēklas 370 000 Banāni 3040
Zemesrieksti 298 Zemenes 1500
Ķimeņu sēklas 221 Dzērvenes 1054
Miežu graudi 58 Brokoļi 414
Rudzu graudi 47 Ķiploki 379
Auzu graudi 13 Burkāni 192

*Informācijas avots: Jocelyn Mathern R.D. lekcija no www.flaxlignaninfo.com 
 

Atpakaļ