Par linsēklu eļļu

Garām gāju linu druvu,

Cepur’ nesu rociņā:

Te guļ mani brūni svārki,

Sievai samta cepurīt.

 

Ai, linīt, pogainīt,

Tavu skaistu ziedēšanu;

Tevis dēļ Rīgas kungi

Zelta naudu liedināja.

 


Lini, kuru latīniskais nosaukums Linum usitatissimum nozīmē „dažādi noderīgais”, jau izsens tiek audzēti Latvijas teritorijā, un tie ir viens no Latvijas nacionālajiem simboliem. Lini tiek audzēti galvenokārt dēļ izturīgās un daudzveidīgi izmantojamās linu šķiedras. Par linsēklu un linsēklu eļļas labvēlīgo ietekmi uz cilvēka organismu jau zināja grieķu ārsts un zinātnieks Hipokrāts (460. – 377. p. Kr. dz). Bet mūsdienu zinātne tikai nesen, sākoties trešajam gadu tūkstotim, spējusi atklāt tās linsēklas sastāvdaļas, kas labvēlīgi iedarbojas uz cilvēka veselību.

 

Linsēklu eļļai ir unikāls sastāvs, tā satur līdz pat 80% nepiesātinātās taukskābes, no kurām līdz pat 70% ir neaizvietojamās taukskābes OMEGA 3 (alfalinolēnskābe) un OMEGA 6 (linolskābe). Visvērtīgākā ir linsēklu eļļa, kas iegūta ar aukstās spiešanas metodi pie aptuveni 40°C temperatūras, jo tādejādi eļļā neaizvietojamās taukskābes saglabājas bioloģiski aktīvas. Vislabāk linsēklu eļļu uzglabāt aukstā, tumšā vietā, noslēgtā stikla traukā, jo tā ir jūtīga pret karstumu, skābekli un gaismu.

 

Linsēklu eļļas sastāvs:

Uzturvielu saturs 100 g linsēklu eļļas Vidējie rādītāji*
Olbaltumvielas 0 g
Ogļhidrātis 0 g
Tauki, t. Sk.: 100 g
  Piesātinātās taukskābes 6 g
  Mononepiesātinātās taukskābes, t.sk.: 24 g
          Omega 9 (Oleīnskābe) 24 g
  Polinepiesātinātās taukskābes, t.sk.: 70 g
         Omega 3 (α-linolēnskābe)  51 g
         Omega 6 (Linolskābe)        19 g
Enerģētiskā vērtība:       900 kcal/ 3700 kJ

 

* Informācijas avoti: Latvijā veikto linsēklu analīžu rezultātu vidējo rādītāju apkopojums un www.wikipedia.com

 

Par vienu no atzītākajiem linsēklu eļļas pētniekiem pasaulē tiek uzskatīta Vācu zinātniece Johanna Budviga (Dr. Johanna Budwig), Nobela prēmijas nominante. Viņa pētīja linsēklu un linsēklu eļļas ietekmi uz cilvēka veselību un izmantoja tās dažādu saslimšanu, tai skaitā aterosklerozes un vēža, ārstēšanā. Viņa uzskatīja, ka OMEGA 3 taukskābes ir enerģijas avots normālai cilvēka organisma funkcionēšanai. Viņas grāmata „Linsēklu eļļa, patiess līdzeklis pret aterosklerozi, infarktu un vēzi” (Fette als ware Hilfe gegen Arteriosklerose, Herzinfarkt, Krebs”, Dr. Johanna Budwig, 1959) ir starptautiskais „bestsellers”.

 

Pēdējā laikā interese par linsēklu eļļas ietekmi uz cilvēka veselību ir atjaunojusies. Pasaulē tiek veikti dažādi pētījumi, kuri galvenokārt apskata linsēklu eļļā esošās alfalinolēnskābes – OMEGA 3 taukskābes labvēlīgo ietekmi uz cilvēka veselību.

Sirds un asinsvadu veselībai

 

Sirds un asinsvadu veselībai

 

Linsēklu eļļai, bagātīgākajam neaizvietojamo taukskābju OMEGA 3 avotam dabā, ir nozīmīga loma sirds un asinsvadu veselībā. No nepiesātinātajām taukskābēm OMEGA 3 un OMEGA 6 organisms veido hormoniem līdzīgās vielas - prostaglandīnus. Viena no daudzajām prostaglandīnu funkcijām ir regulēt artēriju gludā muskuļa tonusu. Nepiesātināto taukskābju trūkums ikdienas diētā var izraisīt artēriju gludā muskuļa spazmas, kas var kļūt par cēloni paaugstinātam asinsspiedienam.

 

Nepietiekošs OMEGA 3 taukskābju daudzums kombinācijā ar paaugstinātu OMEGA 6 taukskābju daudzumu organismā var izraisīt nevēlamu asins komponentu izstrādi, kas palielina asins sabiezēšanas tendenci, kas savukārt pastiprina sirdslēkmes vai infarkta draudus. Diēta, kura bagāta ar OMEGA 3 taukskābēm pareizā attiecībā ar OMEGA 6 taukskābēm, mazina šo nevēlamo asins komponentu izstrādi.

 

Savukārt ikdienas diēta, kurā dominē organismam nelabvēlīgās piesātinātās taukskābes un hidrogenizētie tauki (kas vislielākajā koncentrācijā ir taukvielās ceptos ēdienos, margarīnā un daudzos konditorejas izstrādājumos) paaugstina holesterīna līmeni asinīs un veicina aterosklerozes veidošanos (asinsvadu sašaurināšanos). Turklāt piesātinātās taukskābes un hidrogenizētie tauki kavē to enzīmu darbību, kas atbild par taukskābju izmantošanu organismā, kā arī ierobežo šūnu membrānu darbību, un tā rezultātā tiek traucēta organisma vielmaiņa un normāla organisma funkcionēšana.

 

Augstāk minētajos gadījumos tiek pārslogots sirds muskulis, un tas var novest pie sirds pataloģijām vai infarkta.

 

Linsēklu eļļa rūpējas par sirds un asinsvadu veselību vairākos veidos:

• Linsēklu eļļā esošās nepiesātinātās taukskābes OMEGA 3 un OMEGA 6 mazina „sliktā holesterīna” un triglicerīdu (tauku veids, kas tiek asociēts ar paaugstinātu sirds un asinsvadu saslimšanas risku) daudzumu asinīs. Pēdējie ziņojumi no medicīnas žurnāla „Atherosclerosis” liecina, ka linsēklu eļļa spēj samazināt ar holesterīnu saistīto sirds saslimšanas gadījumu skaitu par 46%.

• Pētījumi liecina, ka linsēklu eļļā esošā OMEGA 3 taukskābe – alfa-linolēnskābe – ir efektīvs līdzeklis, kas ievērojami samazina to nevēlamo asins komponentu sintēzi, kas veicina asins sabiezēšanu.

• Linsēklu eļļā esošās nepiesātinātās taukskābes OMEGA 3 un OMEGA 6 veicina artēriju gludā muskuļa normālu darbību, tādejādi veicinot veselīgu asinsspiedienu.

 

Sievietes veselībai un skaistumam

 

Sievietes veselībai un skaistumamSievietes veselībai un skaistumamLinsēklas var nodrošināt sievietes ar svarīgām uzturvielām, kas bieži vien iztrūkst mūsdienu diētā: neaizvietojamajām taukskābēm un dabiskajiem fitohormoniem. Neaizvietojamās taukskābes ir nepieciešamas hormonu sintēzei, kalcija absorbcijai, tās piedalās taukos šķīstošo vitamīnu, kas baro ādu, nervus un gļotādu, uzsūkšanā. Tādejādi šīs taukskābes ir labvēlīgas sievietes imūnsistēmai, sirds un asinsvadu, reproduktīvajai un centrālajai nervu sistēmām, turklāt tām ir labvēlīga ietekme uz sievietes ādu, matiem un nagiem.

 

Ļoti daudzas sievietes ir izslēgušas no diētas taukus, bet tas var negatīvi ietekmēt veselību. Organismam ir nepieciešami tauki, un, jo īpaši, veselīgās neaizvietojamās taukskābes. Prostaglandīni, kas spēcīgi ietekmē ādas veselību, ir iesaistīti dažādos organisma vielmaiņas procesos, un tie tiek sintezēti no neaizvietojamajām taukskābēm, kuras savukārt jāuzņem ar uzturu. Par neaizvietojamo taukskābju trūkumu uzturā bieži vien liecina ādas sausums, niezēšana, lobīšanās un jūtīgums. Turklāt arī nagi un mati, ja tie ir trausli, sausi un plāni, var liecināt, ka trūkst šo svarīgo uzturvielu.

 

Optimāla svara kontrolei

 

Kaut arī OMEGA 3 taukskābes tiek klasificētas kā tauki, tās tomēr netiek organismā izmantotas kā piesātinātie tauki, kuriem, kā zināms, piemīt nelabvēlīga ietekme uz veselību. Uztura speciālisti un ārsti neiesaka mānīt organismu ar zema tauku satura vai beztauku ēdieniem, tā vietā labāk ēst uzturu, kas satur veselīgos – nepiesātinātos taukus.

 

Linsēklu eļļa un linsēklas, kas ir ļoti bagātīgs nepiesātināto taukskābju avots, iedarbojas uz vielmaiņu un fizioloģiskajiem organisma procesiem tādā veidā, kas palīdz optimāla svara kontrolei. Organisms nespēj pats veidot neaizvietojamās taukskābes, tāpēc tās ir jāuzņem ar uzturu. Uzturs, kas bagātināts ar neaizvietojamajām taukskābēm, pastiprina organisma vielmaiņas procesus, palīdzot sadedzināt liekos, neveselīgos taukus. Šis process tiek dēvēts par termoģenēzi, kad specifiskas tauku šūnas (sauktas „brūnie tauki”), bagātinātas ar neaizvietojamajām taukskābēm, sadedzina taukus ar paaugstinātu aktivitāti.

 

Ikdienas uztura bagātināšana ar Linsēklu eļļu var būt svarīga svara kontroles programmas daļa, jo:

• Samazina tieksmi pēc taukus saturoša ēdiena un saldumiem;

• Uzlabo vielmaiņu;

• Veicina sāta sajūtu;

• Regulē cukura līmeni asinīs;

• Paaugstina skābekļa izmantošanu organismā.

 

Sportistu un kultūristu diētā

 

Taukskābes, kuras bagātīgi satur linsēklu eļļa, ir neaizvietojamas ikdienas uzturā, jo tās ir nepieciešamas organismam kā gaiss, ūdens, minerālvielas un vitamīni. Tās darbojas organismā kā izejmateriāls visām pārējām taukskābēm un hormonu prekursoriem, kas nepieciešami spēcīgu un taukus nesaturošu muskuļu veidošanai, kā arī tās paildzina izturību, kas nepieciešama ilglaicīgo sporta veidu atlētiem.

 

Linsēklu eļļa sniedz paaugstinātu enerģijas daudzumu, jo katrs tās grams nodrošina organismu ar 9 kalorijām, salīdzinājumā ar tikai 4 kalorijām, ko organisms saņem no grama ogļhidrātu vai olbaltumvielu. Kaut arī taukskābes, ko satur linsēklu eļļa, tiek dēvētas par taukiem, tās darbojas organismā kā „anti-tauki”. Tā vietā, lai papildinātu organismu ar neizskatīgu un apgrūtinošu tauku kārtu, tās tieši pretēji pastiprina vielmaiņas procesus organismā, paātrinot tauku zaudēšanu. Neaizvietojamā taukskābes ir piesātināto tauku pretpols.

 

Linsēklu eļļa sniedz pozitīvu efektu sportistu un kultūristu pašsajūtai un veselībai:

• Uzlabo sportisko sniegumu;

• Paaugstina izturība;

• Saīsina enerģijas atjaunošanās laiku pēc sporta pasākumiem un nogurdinošiem treniņiem;

• Ir drošs enerģijas avots, kas nepalielina organisma tauku daudzumu;

• Samazina muskuļu sāpes pēc pastiprinātiem treniņiem;

• Paaugstina skābekļa uzņemšanu un izmantošanu organismā;

• Rūpējas par sirds un asinsvadu veselību;

• Paaugstina organisma dabiskās aizsargspējas.

 

 

Žurnālā „Muscle Media 2000” (ASV) ārsts Dans Duhans (Dr. Dan Duchane) ir nosaucis linsēklu eļļu par kultūristu uztura sastāvdaļu Nr. 1, salīdzinājumā ar pārējiem speciālajiem kultūristu produktiem. Viņš uzskata, ka linsēklu eļļa ir daudz svarīgāka par dominējošajiem populārajiem atlētu produktiem tādiem kā kreatīns, proteīna pulveris un hroms, ja vēlas uzlabot atlēta sniegumu. Daudzi atlēti atzīst, ka pievieno linsēklu eļļu ikdienas proteīnu dzērienam, tādejādi vienkāršojot tās uzņemšanu. Vispārpieņemtā rekomendācija ir – 1 ēdamkarote linsēklu eļļas dienā un katriem ķermeņa 45 kg.

 

Garīgajai veselībai

 

10-12% cilvēka smadzenes veido tauki. Tie nav tie paši tauki, kuri atrodas ķermeņa vidukļa daļā, uz augšstilbiem vai sēžamvietas. Tie ir tauki, kas veido šūnu apvalkus un regulē šūnu darbību. Smadzeņu nervu šūnas pie apstākļiem, kad organisms saņem optimālu uzturu, ir ļoti bagātas ar OMEGA3 taukskābēm. Patiesībā, smadzeņu nervu šūnas satur piecas reizes vairāk Omega 3 taukskābes nekā sarkanie asins ķermenīši. Tiem cilvēkiem, kam raksturīgas izteiktas garastāvokļa svārstības, nervu šūnām iespējams trūkst šīs neaizvietojamās taukskābes.

 

Ārsts no ASV Donalds Rudins (Dr. Donald O. Rudin,) bija pirmais, kurš uzsāka nopietni pētīt Omega 3 taukskābju ietekmi uz garīgo veselību. 1980. gadā viņš savā klīnikā sāka veikt pētījumus ar pacientiem, izmantojot linsēklu eļļu. Jau pirmā pētījuma laikā, viņš konstatēja pārsteidzošus rezultātus: divas stundas pēc linsēklu eļļas ieņemšanas varēja novērot, ka pacientu garastāvoklis uzlabojās un depresija mazinājās. Pēc sešām līdz astoņām nedēļām, pētījumā iesaistītajiem pacientiem uzlabojās miegs, tie kļuva enerģiskāki, mazāk nobažījušies un depresīvi.

 

Pētījumi, kas saista Omega 3 taukskābes ar garīgo veselību, tika uzsākti pamatojoties uz novērojumiem, ka zemākais garīgo saslimstību skaits uz iedzīvotāju skaitu ir tajos reģionos, kur ir augstāks zivju patēriņš uzturā. Zivs ir viens no primārajiem Omega 3 taukskābju EPA (eikosapentaēnskābe) un DHA (dokosaheksaēnskābe) avotiem. Tā kā linsēklu eļļas sastāvā ietilpstošās Omega 3 taukskābes palīdz uzturēt veselīgu asinsspiedienu, tiek uzskatīts, ka arī tādejādi šī eļļa var palīdzēt cilvēkiem pārvarēt ikdienas stresu, jo augsts asinsspiediens palielina trauksmainību.

 

Pēdējos gados arvien vairāk bērniem tiek novērota tāda garīga rakstura problēma kā uzmanības deficīta vai hiperaktivitātes sindroms (UDHS), kam raksturīga nepietiekama koncentrēšanās spēja, uzmanības piesaistes zudums, impulsivitāte, hiper un hipoaktivitāte, uztveres un runas traucējumi. Zinātnieki vairākos klīniskajos pētījumos, kas veikti galvenokārt ar bērniem, ir konstatējuši, ka UDHS skartajiem bērniem ir zemāks neaizvietojamo taukskābju saturs asins plazmā kā bērniem, kam raksturīga normāla uzvedība. Tādejādi tiek izvirzīta teorija, ka uzturs, bagātināts ar neaizvietojamajām taukskābēm OMEGA 3, var palīdzēt mazināt UHDS izpausmes.

 

Šūnu uzbūves sastāvdaļa un enerģijas avots

 

Katra organisma šūna satur neaizvietojamās taukskābes. Tās ietilpst šūnu apvalka uzbūvē. Kad šūnas dalās, pirmais sadalās šūnas kodols, tam seko šūnas apvalka dalīšanās process. Šūnas dalīšanās brīdī tās apvalkam ir nepieciešams pietiekoši daudz materiāla, tajā skaitā neaizvietojamās taukskābes OMEGA 3 un OMEGA 6, lai tas varētu divkāršoties un izveidot jaunu šūnu. Normāla organisma augšana ir atkarīga no šūnu dalīšanās procesa, kuru savukārt ietekmē neaizvietojamo taukskābju un olbaltumvielu mijiedarbība šūnā.

 

Ļoti svarīga cilvēka organismā ir saglabāt pastāvošo dipolaritāti (pozitīvā un negatīvā elektriskā lādiņa klātesamību) starp taukskābēm un olbaltumvielām. Ja šī dipolaritāte starp nepiesātinātajām taukskābēm un olbaltumvielām tiek izjaukta, piemēram, nepiesātināto taukskābju trūkuma dēļ vai hidrogenizētu tauku, kas apstrādes procesā zaudējuši savu elektrisko lādiņu, klātbūtnes dēļ, zūd organisma normālai darbībai nepieciešamais spriegums, vienkāršāk izsakoties, organisma „baterija” ir tukša, tai trūkst nepieciešamās enerģijas.

 

Veselam organismam piemīt spēja pārvarēt ārējos kairinājumus, tādus kā aukstums un karstums, nervu pārslodze vai jebkura cita ārējās vides kairinoša ietekme. Lai saglabātu šo dabisko organisma spēju adaptēties jebkurai dzīves situācijai, ir ļoti svarīgi turēt savas „baterijas” uzlādētas. Un nepiesātinātās taukskābes, it īpaši OMEGA 3 taukskābes, kas ir īpaši bagātas ar elektroniem, spēj atjaunot nepieciešamo enerģiju.

 

Šodien, sarežģītajā un enerģiju izsūcošajā laikmetā, lielu atbalstu veselības un garīgās harmonijas saglabāšanai var sniegt veselīga dzīvesveida pamatakmeņi: regulāras fiziskās aktivitātes svaigā gaisā un dabiska pārtika. Lai uzlādētu savas garīgās un fiziskās enerģijas „baterijas”, iepriekšminētajā veselīgajā dzīvesveidā ieteicams iekļaut dabisku, nepiesātinātu tauku uzņemšanu ar augu eļļām. Pēc iespējas jāizvairās no rūpnieciski apstrādātiem un piesātinātiem taukiem, konservantiem, sintētiskām pārtikas piedevām. Pārtika nav vienīgais, kas ietekmē cilvēka labsajūtu un veselību. Ķermenis, dvēsele un prāts – tiem katram ir savas funkcijas un sava loma cilvēka dzīvē. Bet kaitējums, kas tiek nodarīts ēdot nepareizu pārtiku, tai skaitā, nepareizus taukus, atbalsojas uz visām dzīvības sfērām, ieskaitot veselīgu mentālo funkcionēšanu.

 

Veģetāriešu uzturā

 

Veģetāra uztura labvēlīgā ietekme uz veselību ir sevi pierādījusi, tomēr veģetāriešu diētu ir iespējams vēl uzlabot. Pārsteidzošs ir pētnieku atklātais fakts, ka veģetāriešiem un it īpaši vegāniem bieži vien ir novērojams zems OMEGA 3 taukskābju saturs asinīs. Iespējams, ka tas ir tāpēc, ka veģetāriešu uztura pamatā nav ar Omega 3 taukskābēm bagāti pārtikas produkti, tādi kā zivs, linsēklu eļļa vai kaņepju sēklu eļļa, bet gan eļļas un produkti, kuros dominē Omega 6 taukskābes, piemēram, saulespuķu sēklu eļļa, sezama sēklu eļļa, graudu izcelsmes produkti. Arī visēdāji ir pakļauti Omega 3 taukskābju deficītam, bet, lai cik tas paradoksāli neliktos, mazākā mērā nekā veģetārieši. Tas izskaidrojams ar to, ka gaļas produkti, ja tie ražoti no brīvā dabā ganītiem lopiem, kas ēduši zāli vai sienu, satur Omega 3 taukskābes. Šī informācija ir sevišķi svarīga tām sievietēm, kas gatavojas kļūt par māmiņām, ir stāvoklī vai baro bērnu ar krūti. Šajos svarīgajos sievietes dzīves periodos organismā ir lielāka nepieciešamība pēc Omega 3 taukskābēm nekā parasti.

 

Neskatoties uz visiem labumiem, ko sniedz veģetāra diēta veselībai un labsajūtai, mūsdienīgo pārtikas apstrādes tehnoloģiju dēļ veģetārieši var būt pakļauti Omega 3 taukskābju iztrūkumam un ar to saistītām saslimšanām: sāpošas locītavas un muskuļi, trausli nagi, sausi mati un āda, sausas gļotādas, ekzēma, psoriāze, enerģijas trūkums, koncentrēšanās spēju trūkums, depresija, priekšlaicīga ādas novecošana u.c. Tāpēc būtu svarīgi iekļaut ikdienas diētā augstas kvalitātes Omega 3 taukskābju avotus. Visbagātākais dzīvnieku valsts Omega 3 taukskābju avots ir savvaļas auksto jūru zivis. Visbagātākais augus valsts Omega 3 taukskābju avots ir linsēklu eļļa. Kaut arī ir atšķirības starp Omega 3 taukskābēm, kas iegūtas no zivs un no linsēklu eļļas, tomēr labā ziņa ir tā, ka augus izcelsmes Omega 3 ir tik pat nozīmīga cilvēka diētai kā dzīvnieku izcelsmes Omega 3. Augu valsts Omega 3 – alfalinolēnskābe – organismā tiek pārveidota par attiecīgajām Omega 3 taukskābēm – Eikosapentaēnskābi (EPA) un Dokosaheksaēnskābi (DHA), kas atrodas zivs taukos. Tas nozīmē, ka veģetāriešiem nav obligāti iekļaut uzturā dzīvnieku izcelsmes produktus, lai uzņemtu Omega 3 taukskābes. Tomēr veģetāriešiem ieteicams sekot līdzi veselīgam Omega 3 un Omega 6 taukskābju balansam diētā, lai veicināti Omega 3 taukskābju asimilēšanu un pārveidošanu organismā.

 

Atpakaļ